Microsoft fortæller den brasilianske regulator, at Sony betaler udviklere for ikke at skubbe indhold til Xbox Game Pass – GeekWire

12
Microsoft fortæller den brasilianske regulator, at Sony betaler udviklere for ikke at skubbe indhold til Xbox Game Pass – GeekWire
Activision’s Call of Duty: Modern Warfare 2 (2022) er næsten sikker på at blive årets bedst sælgende spil på alle platforme, hvor det vises. (Activision-billede)

I en ansøgning til Brasiliens nationale konkurrenceregulator har Microsoft hævdet, at Sony betaler unavngivne videospiludviklere for at forhindre dem i at tilføje indhold til Xbox Game Pass.

Påstanden blev fundet i et dokument den 9. august, som Microsoft indgav til brasilianske Conselho Administrativo de Defesa Econômica (CADE), da det forsøger at få myndighedsgodkendelse til deres opkøb af det californiske videospilstudie Activision Blizzard.

I en oversættelse indsendt af The Verge, siger Microsoft, at dets evne til at fortsætte med at udvide Game Pass “er blevet hæmmet af Sonys ønske om at hæmme en sådan vækst.” Det fortsætter med at hævde, at “Sony betaler for ‘blokeringsrettigheder’ for at forhindre udviklere i at tilføje indhold til Game Pass og andre konkurrerende abonnementstjenester.”

Det er en dristig udtalelse, men Microsoft giver ikke flere oplysninger end det i arkiveringen, og Sony har endnu ikke kommenteret. Der er dog et par interessante detaljer her.

Brasiliens CADE er et af mange konkurrenceregulerende agenturer, som Microsoft er nødt til at klare for at afslutte sit opkøb af Activision Blizzard. I modsætning til de fleste af dets internationale ækvivalenter er CADE’s revisionsproces imidlertid offentlig, og mange af de relevante dokumenter er blevet lavet frit tilgængelig via sin hjemmeside.

Som regel har store videospilfirmaer en tendens til at holde deres interne data private, når det er muligt; Især Microsoft har ikke annonceret salgstal for Xbox i årevis. CADEs lovgivningsmæssige gennemsigtighed, ligesom sidste års Apple vs. Epic-dragt, giver en sjælden mulighed for at se bag gardinet. Som et resultat, en tråd på spilforummet ResetEra har gravet i Microsofts CADE-arkiver siden slutningen af ​​juli.

Sony arbejder i øjeblikket på at diversificere sit sortiment af førstepartsspil, med Bungies hjælp, for at tilføje flere live-service-spil. (Sony billede)

En af noterne fremhævet af den tråd er Sonys svar på et spørgeskema fra CADE. Kort sagt, Sony hævder, at Activision Blizzards flagskibsfranchise Call of Duty er en i det væsentlige uerstattelig franchise uden reelle konkurrenter.

Selvom det har nogle konkurrenter, betyder en kombination af faktorer såsom spillenes budget, størrelsen på Activision Blizzard og dens nuværende status inden for genren, at Call of Dutyi Sonys øjne, er i en kategori for sig selv.

Sonys argument her understøttes af Call of Duty‘s salgstal. Sidste år, de to bedst sælgende spil i 2021 var begge dele Call of Duty spil, med godt halvdelen af Black Ops: Cold War‘s første dags digitale salg kommer fra Sonys PlayStation. Du skal tilbage til 2006 for at finde et år, hvor mindst én Call of Duty spil var det ikke en af ​​årets bestsellere.

Microsoft har gentagne gange udtalt, at det ikke har til hensigt at holde fremtiden Call of Duty spil uden for konkurrenternes platforme; faktisk det næste spil i serien, denne vinters Modern Warfare 2 (ikke at forveksle med 2009’s Modern Warfare 2), har allerede en side på Steam. Alligevel befinder Sony sig nu i en position, hvor det mest profitable tredjepartsspil på sin platform kan ejes af og tjene penge til sin største konkurrent.

Derudover hævder Sony over for CADE, at Game Pass i øjeblikket udgør 60-70 % af markedsandelen for spilabonnementstjenester. Mens Sony for nylig har kastet sin hat i netop den ring, sammen med andre store spillere som Apple Arcade, Nvidias GeForce Now og Humble Choice, hævder det over for CADE, at der kan gå år, før Xbox Game Pass har nogen reel konkurrence i rummet.

(GeekWire File Photo)

Selvom alt dette skal tages med et gran salt, tegner det et interessant billede af Sonys skiftende prioriteter. Da det gik ind i den nuværende generation af konsolhardware, så det ud til, at virksomheden planlagde at køre sit momentum fra PlayStation 4 og holde sig til business as usual. Microsofts tilgang var omvendt at skifte til en mere servicebaseret model.

Nu har Sony købt Bungie; har til hensigt at flytte sin udviklingsprioritet til mere profitable live-service-spil; og har omarbejdet PlayStation Plus som en lignende platform til Game Pass. Dens planer og prioriteter har ændret sig dramatisk i de sidste otte måneder eller deromkring.

Sony forsøger synligt at pakke sig selv om i farten her, på en uventet måde. Dette kan skyldes flere forsinkelser for PlayStation 5’s udgivelsesplan.

En af de store faktorer i PlayStations favør, især med PS4, har været dens række af eksklusive, og mange af dem er blevet skubbet ind i 2023. Nu taler Microsoft om at rive det bedst sælgende spil fra 2022 ud under det. Sony skal finde ud af et par ting i en fart her.

Samlet set sætter dette Microsofts anklage ind i en nyttig kontekst. Det giver en vis mening, givet situationen, hvis Sony udnytter sin position til at forsøge at holde nogle udviklere væk fra Xbox Game Pass. Det ser dog ud til, at Sony er endt med at føle sig meget mere truet af Microsofts nuværende konsolinitiativer end hidtil antaget.

lignende indlæg

Deja un comentario